tirsdag 16. september 2008

Oppdrag

Oppdrag som metode og arbeidsmåte har i seg gamle og kjente elementer fra undervisning og læringsarbeid. Oppgaven, verktøyene og arbeidsmåten er bakt inn i oppgaveteksten. I tillegg kreves en dialog om kvalitetskriterier. De som skal utføre oppdraget må vite hva som skal være med i det de skal produsere og presentere – og så langt mulig hvordan dette blir vurdert.

Oppdraget vil ofte bli løst med en eller flere multimodale tekster. Slik vil elevenes arbeid med digitale verktøy gi flere og varierte tilnærminger. Dette vil for mange virke motiverende. Fire av de fem basisferdighetene er i alle fall med: lese, skrive, snakke, bruke digitale verktøy (integrert i fag).

De multimodale produktene egner seg utmerket i elevens digitale portefølje med tilhørende videre foredling. Gode produkter vil fremstå som pedagogisk tekst for økt læring.

I oppdragsjobbing
  • står faglige emner i sentrum, bruk av digitale verktøy skal fremme læring
  • får elevene oppdrag med strukturerte og definerte arbeidsoppgaver, tidsramma er oppgitt
  • jobbes det både individuelt og sammen
  • legges det til rette for idémyldring gjennom tankekart på papir eller digitalt
  • skal elevene levere digitale produkt, f. eks. avis, nettside, video
  • kan produktet ledsages av visning og muntlig formidling
  • er mange digitale verktøy tilgjengelige
  • foreligger det veiledninger til hjelp for å løse oppdraget
  • lagres produktene digitalt, åpent på web eller lukket i LMS
  • skal arbeidsmåten kunne overføres til alle fag og emner
  • satser vi på gratis programvare som kan lastes ned og installeres (på skolens og egne maskiner)
  • brukes IKT-verktøyene etter behov, man må ikke kunne ”alt” for å nyttiggjøre seg ulike program
  • samarbeid løfter hele gruppas digitale kompetanse gjennom legitim perifer deltakelse

    (Fra Høiland & Wølner: Fra digital ferdighet til kompetanse, s. 113 – 116.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar