tirsdag 15. april 2014

Tankekart for læring

"Mats Lund (23) var en skoletaper. Han trodde ikke at det var mulig å mestre skolen. Nå har Mats lagt om studiene og begynt med tankekart. Det har gjort studiene artig, og læringseffekten mangedoblet"

"Tankekartene kan brukes overalt. Det er sinnsykt lærerikt. Når du får ei ny bok så går du gjennom innholdet. Du skriver hva det første kapittelet heter, og tar for deg handlingen i underoverskrifter. Da først kan du begynne å lære, sier han."

"Han lærte også hvordan man kan samarbeide med andre. Ved å ta for seg hvert sitt kapittel i ei bok, og deretter dele det de har lært. Da kan du redusere arbeidsmengden til hver enkelt elev med 80 prosent."

"Det er artig å lage tankekart i ulike farger. Jeg tenker med gru på hvordan det var tidligere, da jeg satt og noterte med gråblyanten og pennen. Tankekartsystemet er så mye mer lærerikt. Jeg prater med meg selv når jeg lærer, og stiller meg spørsmål, sier han.
Jeg har også lært å tenke i bilder når jeg leser. Det er så mye lettere å tenke ut fra det bildet når du skal lære ting videre, sier han."

1 kommentar:

  1. Gode refleksjoner om bruk av tankekart. Her kunne du kanskje satt inn en link til programmer med digitale tankekart?

    SvarSlett