Wenche Erlien og Sonja M. Mork mener at arbeidet med digitale verktøy i naturfag kan knyttes til følgende tre hovedområder:
- forsøk og feltarbeid: utforsking, måling, registrering, rapport-skriving
- formidling og kommunikasjon: dokumentasjon, publisering, kritisk vurdering
- visualisering og levendegjøring: animasjon, simulering, spill
http://www.miljolare.no/
http://www.nysgjerrigpermetoden.no/
http://www2.skolenettet.no/digitalebilder/
http://skolenettet.no/skoleavis
http://www.viten.no/
Bjørnar Alseth har i sin artikkel "Kompetanse og grunnleggende ferdigheter i matematikk" et avsnitt om bruk av digitale verktøy. Digitale verktøy brukes til regning, funksjonsanalyse og databehandling. Visuelle fremstillinger brukes i geometri.
Å bruke regnark i matematikkundervisningen har i følge Alseth tre hensikter :
- lage budsjetter og regnskap
- utvikle elevenes variabelbegrep
- lage diagrammer
Tabeller og diagrammer kan brukes i mange fag. Elevene kan samle inn data basert på spørreskjema, observasjoner, eksperimenter eller informasjonssøk.
Takk for interessant informasjon
SvarSlettHei!
SvarSlettSiden du blogger om natur og miljø lurte vi på om det var mulig å få e-post adressen din sånn at vi kan sende deg noe relevant informasjon om Regnmakerne. Send gjerne e-post adressen din til anne.baltzersen@schjarven.no
Ha en strålende dag!