For å kunne agere i dagens samfunn må du ha digital kompetanse, sier Ine Marit Torsvik Bertelsen i Rogaland fylkeskommune til Stavanger Aftenblad.
Hun sier at barn som ikke spiller dataspill kan bli hengende etter. Barn flest bør begynne å spille dataspill i tre-fireårsalderen, mener hun.
I Danmark er det undersøkelser som viser at digital analfabetisme koster samfunnet over 70 milliarder i året, sier Bertelsen."
(Fra NRK teksttv side 113, 19. september kl. 13:04.)
Digital analfabetisme er nok et voksende problem i vårt digitale samfunn. IKT er på full vei inn i skolen. LK06 har digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet som går igjen i alle fag. Denne ferdigheten blir vektlagt på lik linje med ferdigheter som å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og å kunne regne. Dette understreker bare hvor grunnleggende IKT er i skolen.
SvarSlettEtter min mening kan det være noe i det Ine Marit Torsvik Bertelsen hevder. Personlig har jeg opplevd svært store sprik mellom elever som har "vært digitale" tidlig, og elever som omtrent ikke har sett et tastatur. Hadde sistnevnte hatt tidligere erfaringer med IKT ville nok selve fastoffet vært enklere å sette seg inn i. Barnet ville ikke både måttet slite med fagstoffet i tillegg til det digitale.
Jeg mener ikke nødvendigvis at barn kun lærer data av å spille. De kunne lært mye av å utføre andre oppgaver på data, men små barn har ikke så mye annet å gjøre på en data enn å spille.(Eller har de? Finnes det andre passende progammer for barn? Noen forslag?) En tre-fireåring kan jo ikke akkurat arbeide med word eller excel...
Jeg mener dermed at det er viktig å sette seg inn i hvilke spill man lar barna spille. I tillegg til å øke den digitale kompetansen kan man øke barnas kunnskap på andre områder. Denne kunnskapen vil også være selvmotivert ettersom barnet syntes dette er gøy. Som barn hadde jeg svært mange lærerike dataspill hvor jeg blant annet kunne lære om ; viktigetiden, fylker og byer i norge, lære å lese, lære å regne, lære om naturen og menneskekroppen (biologi), lære om dyr osv. Dette vil barna tjene på når de senere begynner i skolen.
La barna være digitale!
Lang og god kommentar Mari. Første avsnitt understreker våre digitale forpliktelser som lærere. Uten fortrolighet til tastatur vil elever ikke oppleve pc-en som et hjelpemiddel i læringsarbeidet. Dette er ditt poeng i andre avsnitt. I tredje avsnitt spør du om gode program for barn. Du har selv gode erfaringer med mange ulike (i avsnittet under).
SvarSlettMange barn liker å leke med bokstaver og tall på ulike måter. Mine sønner kunne lese og skrive (?) fem år gamle. Viktigste årsak var fri tilgang til pc. "Hemmelig" skrift ble til lesbare ord. Lek med tall (i Excel) vil helt sikkert øke tallforståelse og interesse for matematikk.
Kanskje du i studiet kan ha som et lite prosjekt å finne frem til og kort beskrive ulike program og nettressurser som kan anbefales for de yngste elevene?
Det kan jeg! Dette må jeg finne ut mer om så. ("Når" får vi avtale nærmere da jeg ikke har mulighet til å være tilstede på neste samling. )
SvarSlettDa snakker vi om det på 3. samling. Ta det opp med meg da. Du kan f. eks. ha dette som en del av innholdet på nettsida di (arbeidskrav 4 som skal leveres i mars).
SvarSlettProgrammer og og nettressurser som egner seg for barn i begynneropplæringen er mange. Jeg har to barn på småskoletrinnet. 6 åringen kom hjem her om dagen med "datalekse" som han sa.Leksa var å gå inn i nettadressene tilhørende matematikkverket "Multi". Adressene stod på ukeplanen hans, men står også oppført i matteboka. Som et supplement til læreboka anbefaler skolen at også vi som foreldre bruker disse nettstedene aktivt i hemmearbeidet. Min sønn var veldig motivert og ga uttrykk for at det var en artig måte å lære på. Et program som vi også har prøvd ut er "Alf og alfabetet" Dette programmet egner seg godt i begynneropplæringa for skriving og lesing. Enig i at små barn kan ha god læringsutbytte av å bruike digitale verktøy, men det er viktig med pedagogisk tilrettelegging for de digitale aktivitetene.
SvarSlettKommentaren over er fra meg
SvarSlettAnne Grete:
SvarSlettFin, autentisk fortelling og konkrete, gode eksempler på nettressurs (Multi) og spill (Alf og alfabetet).
Godt at du påpeker pedagogisk tilrettelegging.