Hvorfor "innføre enda et digitalt skriveverktøy som blogg når skolene i Norge har innført digitale læringsarenaer (Learning Management System, LMS) med både skepsis og lydighet. De fleste skolene bruker i dag Fronter eller It's Learning som er beregnet på å imøtekomme lærerens og elevenes behov for en digital læringsarena. Mye av elevenes tekstproduksjon som vises i bloggene, kunne vært skrevet i Word og så blitt lastet opp i de respektive læringsplattformene. Når vi likevel framhever bloggen som kommunikasjons- og refleksjonsverktøy, er det på grunn av dens brukervennlighet. Det er også motiverende at den åpner for flere lesere og dialog med ukjente. Med fare for å forenkle kan vi si at et LMS er et lukket og administrativt system som i stor grad kopierer den tradisjonelle klasseromsundervisningen inn i det digitale rommet: læreren gir beskjeder, legger ut oppgaver, og elevene laster opp besvarelsene sine. Elevene logger seg på et fellesrom og har tilgang til de ulike fagene sine, men de får ikke noe eierforhold til Fronter- eller ITL-rommet sitt. Det gjør de derimot til en blogg. Eleven bestemmer selv hvordan bloggsiden skal se ut i farge-, skrift- og billedvalg. Eierforholdet til bloggen forsterkes også ved at nettadressen inneholder selvvalgte tegn og navn".
(Fra Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, s. 116.)
Tretten av dere IKT-studenter har fornavnet som en del av navnet på bloggen, f. eks. perhelgesblogg.blogspot.com.
Er det virkelig sånn at de fleste skoler har e eller annen form for LMS? Kunne tenkt meg å høre om hvordan dette er rundt omkring. Hvis jeg skulle være skeptisk til blogg i skolen er det vel nettopp det at den når ut til flere som bekymrer. Flere som kan legge ut ufine kommentarer for eksempel. Min erfaring er at bloggverdenen kan være ganske tøff...
SvarSlettDe fleste kommuner/skoler har LMS, Fronter eller It's learning. LMS er ypperlig til administrasjon, men kan ikke brukes til publisering. Til det trenger vi blogger og nettsider. Noe av poenget med en blogg er at andre skal lese og kommentere. Skrivingen blir autentisk. Eieren av bloggen kan velge hvem som skal få kommentere/legge opp til å godkjenne kommentarene. En "skoleblogg" skal ta for seg skolefaglige emner og innbyr til samarbeidslæring i en utvidet kontekst. Oppdragelse i god blogging gjør elevene flinkere til å navigere i bloggejungelen.
SvarSlettJeg ser absolutt fordelene med skoleblogging, og tror at god oppdragelse i blogging er veldig viktig!
SvarSlettPå hvilke trinn mener du at det kan være ok å innføre blogg?
SvarSlettKristin:
SvarSlettElevene kan begynne å blogge på ungdomstrinnet og helt opplagt i videregående skole.
På mellomtrinnet kan læreren opprette en blogg knyttet til et fag, tema, prosjekt, eller en tur. Her kan hun publisere tekster og bilder fra elevene. Elevene kan kommentere. Læreren kan velge å godkjenne kommentarene før de blir publiserte.
Vår skole, der både jeg jobber og mine barn går bruker de Fronter. Men dette bruker de stort sett som informasjonsverktøy fra lærere til elever som du nevnte Thomas. Legger ut ukeplaner, bilder fra turer de har vært på sammen med klassen og diverse annet. Noen få ganger har barna mine levert inn skolearbeide på Fronter. Dette endrer seg masse når de er flyttet over til videregående ser jeg, da de da bruker Fronter mer aktivt. Men jeg ser påenget ditt Thomas, at det kan mer bli et forum der elevene seg imellom også kan diskutere ting. Jeg tror kanskje ikke det kan bli missbrukt på samme måte som ssm osv, om elevene får vite på forhånd at dette er en skoleblogg der vi diskuterer faglige ting. Læreren bør jo også aktivt være med på dette, og vi kan stille krav til fornavn i bloggen. Da kan ingen være anonym, og læreren kan lese alt de skriver om. Tror ikke da mange har interesse av å skrive slibrige kommentarer til hverandre, da bruker de heller andre mer skjulte arenaer (for lærere og foreldre) til slike ting.
SvarSlettMed dine erfaringer bekrefter du at LMS/Fronter brukes mye til administrasjon, men har større potensiale. Godt at noe av dette hentes ut i videregående skole.
SvarSlettAv kommentaren din fremgår at du som jeg mener vi i tillegg til LMS må ha blogger og nettsider for å kommunisere og publisere. Da kan vi skrive og produsere mer autentisk samtidig som vi læreres å omgås på nye måter.