”Digitale mapper er et relativt nytt begrep i norsk skole. I Program for Digital kompetanse 2004-2008 og Stortingsmelding 30 er begrepet brukt, men det finnes så langt ingen nasjonal standard for hvordan digitale mapper skal bygges opp og benyttes i skolen. Det vi vet er at det skal være en vurderingsform innen 2008. Gjennom Kunnskapsløftet som trer kraft høsten 2006 har digital kompetanse for alvor blitt satt på dagsorden. Som femte grunnleggende ferdighet skal nå IKT for alvor integreres i fagene. Å ta i bruk digitale mapper som både arbeidsmetode og vurderingsform vil etter min mening imøtekomme dette på en utmerket måte.”
Dette skriver Lise Hellerud på nettstedet Digitalemapper.org.
Jeg begynner så smått å forstå at digitale mapper ikke helt kan sidestilles med "vanlig" mappevurdering. Særlig fordi det skal/kan foregå en prossess fra første presenterte utkast til endelig resultat. Brukt slik tror jeg det kan gi godt grunnlag for læring - når læring er ny innsikt/erkjennelse.
SvarSlettFlott at du ser mulighetene og potensialet. Jeg aner også den åpenhet og ydmykhet i forhold til kunnskap og læring som er nødvendig - nettopp fordi kompetanse er så mye mer enn det som kan instrueres. Innsikt, erkjennelse og kyndighet bygges med erfaring i samhandling med andre og verden rundt oss. Redskapene betyr mer enn vi til vanlig tenker oss.
SvarSlett