fredag 10. august 2007

Mappevurdering kan bli ei sovepute

Mappevurdering kan for mange elever være ei skikkelig sovepute. Hva vet læreren om hvordan fyllstoffet i denne mappen er hentet inn. Mange elever henter avskrift hos hverandre eller finner svar på sine oppgaver fra nettet eller andre medier som de direkte kopierer fra uten å lese innholdet.
Jeg har flere ganger opplevd å få inn hjemmeoppgaver/gruppe-oppgaver med besvarelser som eleven ikke skjønte noe av. Min erfaring er at det finnes en god del late "haikere" blant elevene, det vil si de som henger seg på det som andre har skrevet.

Av Rune Bjarghov på http://www.utdanning.ws/templates/udf____3180.aspx

4 kommentarer:

  1. Jeg er langt på vei enig med Rune, selv om jeg kanskje ikke vil bruke begrepet "sovepute". Min erfaring er at mange elever ikke har god nok erfaring med kildekritikk (ikke har lært) og ofte ikke aner hvem som har skrevet den informasjonen de henter, om den er god/ holdbar/ valid. Særlig ser vi i tema- / prosjektarbeid at elevene i alt for stor grad bruker klipp og lim- funksjonen uten å selv kritisk vurdere innholdet. Dette er slik jeg ser det en stor utfordring for oss som lærere i skolen i dag.
    LIP

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med deg, Leif Ingar. Barn vet lite om hvordan de kan bruke de kanskje lite begripelige og lange tekstene de møter på nettet og i bøker. Dette det er egentlig akkurat det samme som har vært gjort i skoleverket i mange år. Jeg husker godt fra egen skolegang hvor vi lærte å skrive av fra tavla. Hadde vi skrevet av flere sider, "ja, da hadde vi lært mye den dagen." Jeg tror det er også viktig med å trene gjennom andre mer friere uttrykksformer som f.eks drama/rollespill/diskusjoner der elevene må tenke kreativt og konstruere setninger selv. Dette, sammen med en bevistgjøring og trening i å bruke kildene kritisk, er viktig i denne sammenhengen.

    SvarSlett
  3. Interessante artikler særlig dette med haikere.
    Tror ikke vi kommer utenom at noen haiker.
    Alle er jo ikke like flinke.
    Forøvrig flott forelesning.
    Ha ei god helg

    SvarSlett
  4. Leif-Ingar:
    Det er fint du tar utfordringen. Personvern, kildekritikk og kildehenvisninger er viktige emner knyttet til IKT-bruk. Med erfaring kan forstand og en ryddig praksis utvikles.

    Eva:
    Du er på kommentartoppen?
    Jeg liker din selvkritiske tilnærming og har stor sans for dine frie, muntlige aktiviteter.

    Einar:
    Hvordan skal vi få flest mulig "haikere" til å ønske å gjøre mer selv?
    Takk for ros.

    SvarSlett