I en artikkel på nettsida til Landslaget for medieundervisning skriver Jan-Arve Overland (JaO) om fusk med bruk av Internett. Elevene leverer besvarelser med innhold som de har kopiert fra Internett. Men er problemet Internett eller læringsprosessene i skolen?
Med pedagogiske grep kan man løse problemet. En svensk "jukse-ekspert" har 10 råd.
Når elever (eller studenter) velger å kopiere oppgaver eller deler av tekster fra nettet, vil jeg påstå at det er verken på Internett eller i læringsprosessene i skolen det svikter, men fuskerens moralske holdninger. Alle blir vi lært opp til at det er galt å fuske/stjele (kopiere), og at slappe holdninger er årsaken til at man velger å gjøre det,selv om man vet at det kan bli oppdaget.
SvarSlettDette var gode råd som jeg skal ta med tilbake til mine kollegaer og bruke i egen undervisning. Jeg tror vi må lære opp elevne helt fra barnetrinnet av, ja helt fra den første gangen de bruker internett som kilde. Det krever riktignok mye oppfølging fra lærerene, og vil gjøre seg mer og mer gjeldende jo høyere opp en underviser.
SvarSlettJeg tror faktisk at yngre elever (barneskolen) kan se på arbeidet som sitt eget selv om mesteparten er hentet fra internett. De har jo jobbet lenge med oppgaven, både ved å lese tekst og klippe og lime. Slik tror jeg at det kan utvikle seg til at dette blir en vane når de kommer lenger opp i klassene. Så blandt annet å følge disse ti råd blir viktig helt fra starten.
Lisa:
SvarSlettJeg er selvfølgelig helt enig med deg. Vi må stille krav om etisk standard. Men, som Eva kommenterer under: Elevene tregner nok opplæring/trening for å kunne skille klart mellom sitt og andres.
Eva:
Fint at du fant noe nyttig.
Grei påminnelse om at virkeligheten i skolen er mangfoldig og at mye, også etikk, må læres gjennom ryddig praksis. Moral og etikk er ikke noe man bare kan preke.
Dette var interessant stoff, og mange gode råd. Jeg er enig i at det er viktig med god opplæring. Jeg har selv en datter på ungdomstrinnet. Når hun begynte i 8.trinn og var jeg fersk student. Dermed var jeg ekstra oppmerksom på hennes skolearbeid og bruk av nettet. Jeg opplevde at hun ikke hadde fått nok kunnskap om hvordan hun skulle gå fram for å bruke kilder og henvisninger på en korrekt og lovlig måte før hun satt i gang med oppgaveskriving.
SvarSlettEva:
Jeg kan selv huske Nils-Ole sin gjennomgang om temaet i starten av mitt studie. Viktig å være i forkant før dårlige vaner dannes.
Dette er noe vi må holde "varmt" hele tiden. Samtidig er dette både god skikk og bruk og fornuftig for alle: Æres den som æres bør, å jukse er også å lure seg selv.
SvarSlett