Halvparten av landets elever bruker pc i opplæringa mindre enn en time i uka. Rundt 100.000 elever bruker ikke datamaskin i det hele tatt i opplæringa. Det viser den digitale tilstandsrapporten fra ITU (Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning, ved UiO).
De fleste elevene har personlige mapper på skolenes pc-er hvor de kan lagre arbeidene sine. Denne muligheten blir i oppsiktsvekkende lav grad utnyttet. Mindre enn en av ti elever bruker digitale mapper systematisk.
Av Fred Harald Nilssen på http://www.utdanning.ws/templates/udf____4456.aspx
Noe av problemet med at elevene i liten grad tar i bruk ikt i skolen, tror jeg ligger i lærerverkene. Mange lærerverk er omfattende og med få henvisninger til hvordan man i stedet kan jobbe med det samme stoffet digitalt.
SvarSlettHvis man kombinerer dette med lærers ønske/krav om å jobbe seg gjennom hver side i et lærerverk, gir dette få timer til alternativ læring, deriblant bruk av ikt.
En lærer som har gjennomgått alle sidene i et lærerverk føler at han har ryggdekning ved skoleårets slutt.
Jeg opplever at det ikke bare er store forskjeller i kapasiteten på utstyr i skole og hjem, men også stor forskjell mellom hjemmene. Noen har tilgang på gode maskiner og internett, mens andre hverken har nett-tilgang eller datamskin hjemme. Da kan det være vanskelig å kreve den samme innsatsen av alle elevene.
SvarSlettEllers tror jeg at bruken av ikt styres av lærerens kunnskaper og vilje til å ta i bruk ikt som verktøy. Jeg tror det er viktig at lærerene får så mye erfaring med og opplæring i ikt som mulig slik at de kan se hvilke muligheter som ligger der.
Jørgen:
SvarSlettEr bruk av lærebøker den beste måten å nå målene i Kunnskapsløftet? Det er mye som ikke kan læres med bøker.
Eva:
Kanskje kan skolen med et godt IKT-opplegg være med på å utjevne forskjellene?
Jeg er enig med deg i det siste. I en lærers kompetanse bør inngå forståelse for det læringspotensialet som ligger i bruk av digitale hjelpemidler.