fredag 24. august 2007

Pc-er ut av undervisningen

Mens politikerne i Norge ivrer for at elever i videregående skole skal få egne bærbare datamaskiner, fjernes bærbare pc-er fra klasserom i USA.

Erfaringen til ei som har drevet kursing og veiledning av lærere i bruk av nye medier er: De bærbare datamaskinene er fine spillemaskiner for de unge, men de avleder undervisningen. Dessuten har maskinene stadig feil som må rettes. Det er også knyttet et sikkerhetsproblem til bruken. De unge knekker skolens interne sikkerhetssystem, noe som gir skoleledelsen mye ekstraarbeid.

En talsmann for skolemyndighetene i delstaten New York sier at de digitale læreprogrammene har vist ikke å ha noen nytte. Hva verre er, de kan være skadelige, fordi elevene bruker ikke maskinene til det faglige, til læring. De er heller inne på andre nettsteder. Alle forsøk på å unngå at dette skjer, har vært mislykket. Han har fått melding fra lærerne at elevenes bruk av datamaskiner har gjort det vanskeligere å undervise.

Det er tidligere publisert at elever som bruker datamaskiner, har fått bedre score på Pisa-testene. Nyere analyser av resultatene har vist at dette er feil. Det er ingen påviselig sammenheng mellom datamaskinbruk og testresultater.

Etter den store uenighet som nå synes å råde om bruk av bærbare datamaskiner i skolen, ville det kanskje være en idé å hente fram det spørsmålet den danske undervisningsministeren Margrethe Vestager stilte for ei tid siden under en konferanse i Norge: ”Nå er det på tide å spørre oss om hva datamaskiner ikke kan brukes til”.

Fra http://www.utdanning.ws/templates/udf____14837.aspx

"Skolen sliter med en myte om at dersom alle sitter stille på rekke og rad og lytter til den voksne læreren, da foregår det læring."
(Solfrid Grødahl i Bedre skole, 1/2001)

Hvilke helt avgjørende sider ved læring og pc-bruk er ikke med i fortellinga fra USA?

4 kommentarer:

  1. Det er lett å finne argumenter mot pc-bruk i undervisningen, som for eksempel at elevene chatter og spiller spill i stedet for å jobbe seriøst. Men maskiner i undervisningen kan "designes" til hva de faktisk skal brukes til. For noen kan de være til stor hjelp i leselæringen.(Jmf. Trageton A, "Å skrive seg til lesing")Hva som værre er, er at alt dette maskineriet trenger strøm og når strømmen er borte, hva da?

    SvarSlett
  2. Jeg er litt usikker på om du mener det er pc-ene eller undervisninga som skal designes. Jeg er tilhenger av det siste. Boka og tavla har sine kvaliteter og begrensninger, pc og Internett sine. Ulike teknologier krever forskjellig av undervisning, oppgaver, organisering, arbeidsmåter og vurdering. Bare tenk på hva det er mulig å få til i en gymsal med eller uten apparater/utstyr.
    Strømforsyninga er nokså stabil de fleste steder. Om strømmen skulle gå, er vel ikke bruk av pc-er det mest kritiske (Bærbare har dessuten batteri.)

    SvarSlett
  3. Hei.

    Jeg anbefaler denne artikkelen i debatten om bærbare.
    http://www.kollegiet.com/templates/
    StandardPage.aspx?id=6187&

    SvarSlett
  4. JaO:
    Hyggelig at nettopp du er innom, med nok et godt tips.

    SvarSlett