søndag 19. august 2007

Internett i undervisningen

Internett som informasjonskilde er mye brukt i norsk skole. Mange opplever det som frustrerende at informasjonen er usystematisk og av variabel kvalitet. Dette gjelder særlig de som ser på kunnskap som noe kan kopieres, huskes og reproduseres.

I arbeidet med å utvikle god praksis for bruk av søkemotorer og nettsider er følgende interessant:
  • Hvordan bruker elever søkemotorer og stoff de finner på Internett?

  • Hvordan støtter læreren elevenes arbeid med stoff de finner på Internett?

  • Hvilke konsekvenser har dette for elevenes læringsresultat?

  • Hvordan utvikles elevenes evne til vurdering og bearbeiding av informasjon de finner på Internett?

  • Hvordan evner elevene å integrere eller vurdere informasjon de finner i lys av annen relevant kunnskap?

(Stort sett fra fra ITUs forskningssatsing Fremtidens lærings-omgivelser.)

4 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt at mange blir frustrerte når de skal bruke internet i undervisningen. Internets verden er veldig stor, og elevene kommer over mye useriøst stoff. Jeg har opplevd at mange av elevene er for lite kritiske til det stoffet de finner på nettet. Om internet skal brukes som en infokilde i undervisningen må elevene få mer opplæring i hvordan en skal vurdere det en finner på nettet. De må lære seg å se etter kilder, og gjerne venne seg til å bruke store, kjente sider, der en kan være sikker på at innholdet er seriøst. Man må også ha klare regler for hvordan de skal bruke nettet, at de forholder seg til oppgaven, og ikke bruker spill, eller surfer på morro. Dette har jeg sett på som et problem når jeg har hatt 15 elever bak hver sin pc. Det er vanskelig å kontrollere alle samtidig.

    SvarSlett
  2. Da jeg var elev i grunn- og videregående brukte jeg ofte tanker, tegneserier og bøker til å surfe bort fra klasserommet - som med lærerstyrt aktivitet ikke var noe læringsrom - for meg.

    Du er innom mye fornuftig. Hvis elevene med sine pc-er gjør helt andre ting enn det de skulle, kan det også være fordi oppgavetyper, arbeidsmåter, organisering og vurdering ikke er tilpasset IKT-bruk. Å lage gode, motiverende oppgaver på kildekritikk bør ikke være vanskelig.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med deg, og er derfor veldig glad for at jeg ha valgt dette faget. Jeg ser frem til å lære mer om hvordan en kan gi god undervisning i IKT.

    SvarSlett
  4. Det viktigste er at du selv jobber frem din forståelse og din gode praksis for en fruktbar IKT-bruk. Det skal du få hjelp til. Begynn med å lese de to bøkene om digitale mapper. I dem er det mange gode eksempler. Boka om pedagogisk bruk av IKT er full av praktiske anvendelser. Boka Skulen og den digitale læringsrevolusjonen gir mange fruktbare perspektiv.
    På samlingene skal vi diskutere og prøve ut noe.

    SvarSlett