søndag 19. august 2007

Pedagogisk bruk av digitale læringsplattformer

Et stort antall utdanningsinstitusjoner har digitale læringsplattformer (ClassFronter, it's learning, Blackboard, First Class, Moodle). Mye tyder på at potensialet ikke utnyttes, særlig mulighetene for samarbeidslæring og kunnskapsdeling - elementer sentrale for utvikling av produktive læringsmiljøer.


  • Hva er de pedagogiske mulighetene med læringsplattformer, og hvordan kan disse tas i bruk og integreres i læringsarbeidet?

  • Hva er sammenhengen mellom de muligheter plattformen gir og institusjonelle rammer og forventninger til elever og lærere?

  • Hvilken betydning har dette for hvordan plattformen tas i bruk?

  • Hvordan kan læringsplattformer tas i bruk som en del av en innovativ pedagogisk praksis?

  • Er det andre verktøy enn læringsplattformer som kan brukes for å gi støtte for samarbeid og kunnskapsdeling, f. eks. blogg, wikier eller nettsider?

  • Hva er disse verktøyene eventuelt bedre til enn lærings-plattformene?

  • Hva er nødvendig for å oppnå best mulig fleksibilitet, personlig læring og differensiering?

(Stort sett fra fra ITUs forskningssatsing Fremtidens lærings-omgivelser.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar